1 In Fotografie/ Personal

Mijn zomer in Schotland 2013

Deze zomer ging ik gezellig op vakantie naar Schotland! Dit was mijn 5de keer in Schotland binnen 3 jaar. Mijn vriend is half schots en hij heeft hier dus ook wat familie wonen. We slapen altijd bij zijn opa en zorgen ook altijd voor hem als wij er weer zijn. Het is er altijd heel fijn! De eerste keer dat ik in Schotland kwam was ik eigenlijk meteen verliefd op het land. En nu ik er elke keer weer ben, voelt het echt alsof ik thuis kom.

We vertrokken 6 augustus om 7:15 met het vliegtuig. Maar deze reis naar het vliegveld ging niet zonder problemen. Mijn vriend woont dichtbij, maar toch moesten we al om 2 uur s’nachts vertrekken om optijd te komen, en ik had hier een uur extra bijgerekend voor eventuele problemen. En dat was maar goed ook! We waren allebei nog nooit met de nachtbus daar geweest, en het bleek dat we dus bij de verkeerde halte stonden. Heel slim! Hierdoor moesten we een uur wachten, maar gelukkig was het niet zo koud, en ondertussen was ik ook al best wel wakker. Uiteindelijk hadden we misschien beter kunnen lopen, want de afstand naar de volgende halte, waar we moesten overstappen, was eigenlijk niet eens zo ver. Maar uiteindelijk zijn we rond 5 uur op het vliegveld aangekomen, precies de tijd die ik had gepland!

Eenmaal in het vliegtuig kon ik weer heerlijk naar buiten kijken. Ik vind de wolken altijd zo fasinerend vanaf de bovenkant! Het lijkt echt op fluffy suikerspin!

Wij reizen eigenlijk altijd met KLM. En als je dan s’ochtends vroeg vliegt, dan krijg je altijd een heerlijk ontbijt! Deze keer hadden we volkorenbrood met scrambled eggs. Yum! En het drankje wat ik standaard neem is appelsap.

We kwamen rond 8 uur lokale tijd ongeveer aan in Glasgow. We hadden alleen wel het gevoel alsof het al 2 uur s’middags was! Tja, dat heb je als je zo vroeg op staat! We namen vanaf het vliegveld de taxi naar Callum zijn opa in Clydebank en nadat we onze koffers daar hadden neergezet, zijn we eigenlijk meteen naar het winkelcentrum gelopen. Dat is een van onze favoriete plekken om heen te gaan. Het is er altijd heel gezellig en er zijn heel veel winkels waar we graag shoppen. Deze dag hebben we dan ook meteen het meeste gekocht. Bij de Primark hebben we enorm veel gekocht en ik heb bij de Superdrug wat dingetjes gekocht.

We gingen ook naar de bioscoop naast het winkelcentrum. We zijn naar Wolverine 3D geweest, en hij was echt heel erg cool! Als avondeten gingen we naar de KFC. In Nederland gaan we er nooit heen, het is echt een ding wat we doen in Schotland. Rond 5 uur gingen we weer terug richting huis en zijn we om 6 uur al gaan slapen. Dat was een lange dag!

De tweede dag gingen we naar Glasgow om daar lekker te shoppen. Hier is onze favoriete winkel, Forbidden Planet. Het is een comicbook winkel waar ze enorm veel comics hebben (natuurlijk), maar ook allerlei spullen die met comics te maken hebben. Zoals allerlei knuffels of items uit die bepaalde comics. Hier bleven we weer heel lang! En na het lange shoppen en lopen hadden we wel weer zin in een andere film! Dus zijn we ook maar in Glasgow naar de film geweest! Helaas moesten we 2 uur lang wachten tot de film begon, en dus zijn we in het café gaan zitten in het gebouw van de bioscoop. Callum had warme chocolademelk en ik had thee. Ik had de hele vakantie mijn 3DS XL overal mee naartoe en ik ben enorm veel mensen tegen gekomen! Ook heb ik elke dag mijn favoriete spel Animal Crossing gespeeld. Super leuk! We gingen uiteindelijk naar de film At World’s End. Het was niet echt mijn soort film, maar ik heb me zeker wel vermaakt!

De dagen daarna zijn een beetje wazig in mijn gedachten. Maar we zijn weer een dagje naar het Clydebank shopping centre geweest en daar lekker rondgelopen, en we hebben daar ook veel geïnternet. Dit omdat dit de enigste plek was waar we gratis konden internetten. Zo konden we toch alles een klein beetje bij houden. Ook hebben we een rust dagje gehouden en kleine wandelingen gemaakt en lekker thuis even niets gedaan.

Zaterdag besloten we richting Jurassic Parrr te gaan. Dit is een minigolf veldje met allemaal dinosauriërs. Maar we hadden geen idee hoe we precies moesten lopen. Dus zijn we maar een straat in gelopen in de richting waar het ongeveer zou moeten zijn. We liepen telkens maar omhoog de berg op en we hadden de hele tijd een prachtig uitzicht!

Deze bloemen waren overal in Schotland in bloei. Ze gaven echt een extra kleurtje aan het landschap.

En een van de lange wegen omhoog. Hij lijkt niet zo lang en stijl, maar als je hem eenmaal oploopt is hij best zwaar! Maar het uitzicht maakt het allemaal goed!

Prachtig gekleurde vlakken op de berg. Dit zijn altijd de uitzichten die ik mis in Nederland!

En we waren super moe na zo’n 4 uur lopen en we gingen even boven op de berg uitrusten. En het weer was zo mooi! Prachtig ook om leuke foto’s te maken!

En ik! Ik draag in de vakantie bijna geen make-up. Ik heb er nooit zin in en ik ben na een drukke dag toch vies. En als ik dan dikke lagen make-up draag voelt dat nog viezer. En in de vakantie is het niet alleen een rustmoment voor mij, maar ook voor mijn huid!

Uiteindelijk kwamen we uit in het dorpje Drumchapel. Dit ligt ongeveer 3,5 km bij Clydebank vandaan. Maar omdat wij kris kras door de bergen waren gelopen hadden we zoveel meer gelopen! Heel bijzonder was het dorpje niet, maar wel fijn dat we hier uit kwamen, want we hadden ondertussen al behoorlijk veel dorst en honger! Nadat we even uitgerust hadden liepen we weer verder in de hoop dat we de goede kant op liepen richting huis. Het was even zoeken en we zijn weer langs een berg gelopen. Ik had echt het gevoel alsof we juist verder liepen! Maar uiteindelijk kwamen we weer bij een weg uit, die uitkwam bij Jurassic Parrr! Daar waren we naar op zoek! Alleen na die wandeling van 6 uur waren we zo moe dat we dat maar bewaarden voor een andere dag. Wel was het erg leuk om zo veel nieuws te zien van de omgeving hier!

Op zondag spraken we met Callum zijn neef en zijn vrouw af. Het is altijd super gezellig met hun samen! Ze hebben twee dochters die ongelovelijk schattig zijn. We gingen samen met hun en met opa lunchen in het restaurant dichtbij opa zijn huis. Hier hebben we een paar uur gezeten en even fijn gekletst. Is altijd leuk om ze weer te zien na zo’n lange tijd! Alleen voelde ik me die dag totaal niet lekker. Ik had de dag ervoor zonder jas gelopen en heb toen een koudje opgelopen. Dus ik was behoorlijk ziek geworden daarvan!

Op maandag gingen wij voor het eerst naar Edinburgh. Er werd ons al vaker verteld dat we echt eens heen moesten gaan, en dan eindelijk, de 5de keer zijn we er heen gegaan! We zaten 2 uur lang in de trein en er waren zo af en toe prachtige uitzichten. Vaak niet, want ze hebben helaas veel bomen en andere planten aan de zijkanten van het spoor geplaatst, hierdoor kun je vaak niet echt naar buiten kijken.

In de maand Augustus is er een internationaal festival in Edinburgh met comedians, zangers en zangeressen en talloze toneelstukken en goocheltrucs. Mensen van over de hele wereld komen speciaal hiervoor naar Edinburgh. Ook wij waren wel erg benieuwd wat dit allemaal precies was! Vooral na alle verhalen van iedereen om ons heen. Toen we het station uit kwamen had je een prachtig uitzicht op wat kastelen en oude gebouwen. Super mooi! Wel viel me meteen op dat het een stuk drukker qua verkeer was dan in Glasgow. Eerst zijn we wat winkels langs geweest en hebben we wat gegeten bij de Mc Donalds. Daarna liepen we verder op zoek naar meer winkels en het festival. Maar we konden het nergens vinden! Het was echt lastig om het centrum te vinden. Uiteindelijk zijn we maar verder omhoog gelopen omdat ik wat meer van het uitzicht wilde zien. Helaas was dit erg zwaar voor mij omdat ik behoorlijk ziek was geworden van die lange wandeling door de bergen.

Toch vonden we uiteindelijk de straat waar het festival was. Maar we waren er allebei na een paar minuten eigenlijk al klaar mee. Er waren zoveel mensen, we waren moe en er waren allemaal mensen die om de 2 stappen vroegen of je naar hun show kwam kijken. Het leek net een straat vol met bedelaars. Vreselijk vonden we het. En ook waren er helemaal geen bekend klinkende mensen die optraden, dus we hadden geen idee wat we zouden moeten kiezen om heen te gaan. Dus na nog wat rondlopen zijn we richting het kasteel bovenaan de straat gelopen. Uiteindelijk vonden we dat te duur en zijn we richting het station gelopen. Om nog eventjes een paar uurtjes in Glasgow rond te lopen. Hier voelden we ons meteen een stuk fijner. Niet dat Edinburgh niet leuk was hoor! Maar we werden zo gehyped door iedereen, dat we enorm veel verwachtten. We zijn blij dat we heen zijn geweest, maar Glasgow is toch meer ons ding.

Op dinsdag gingen we dan toch eindelijk minigolfen in Jurassic Parrr. Het was super mooi weer en het was super gezellig! Het is echt jaren geleden dat ik voor het laatst had geminigolfd en dit was echt leuk om even tussendoor te doen samen.

Het was ook erg leuk om al die dinosauriërs te zien! De meeste bewogen en maakten geluiden.

En alles daar zag er heel mooi uit. Heel veel details waren mooi afgewerkt. Net alsof je echt tussen de dino’s liep!

Na het golfen zijn we gezellig in het café van de golfclub gaan eten. Callum had super lekkere mac and cheese met stokbroodjes. Ik heb ook een beetje meegesnoept!

En ik had een overheerlijke salade met feta, krieltjes, aubergine, courgette, paprika, mais en balsamico dressing. Echt, het eten hier was echt niet duur en het was het beste wat we in de vakantie hebben gegeten! Want eigenlijk hebben we verder alleen maar op magnetron maaltijden en junkfood geleefd. Ik had niet echt veel zin om te koken na het vele wandelen in de vakantie. Maar zo af en toe lekker uit eten was echt een goede keuze!

Na deze dag zijn we nog een keer naar de bioscoop geweest, naar Kick-Ass 2. Deze wilde ik heel graag zien, en is hier in Nederland nog niet uit! Hij was ongelovelijk goed en ik zou hem best nog eens kunnen zien! Ook die dag zijn we even in een restaurant wezen eten. Ik had hier patatjes met haddock (dit is een Schotse vis) en een heerlijke salade.

Op donderdag hebben we onze koffers ingepakt, of eigenlijk, heb ik dat gedaan. Want het was nog al puzzelen met alle spullen die we hadden gekocht! Daarna zijn we nog eventjes het winkelcentrum ingegaan om even het internet te checken en hebben we s’avonds nog een klein stukje gewandeld naar het golf park dichtbij huis. Hier hebben we even genoten van het uitzicht en konden we nog even fijn samen zijn voordat we de volgende dag alweer weg moesten!

Vrijdag gingen we om half 11 s’ochtends weer terug naar huis in het vliegtuig en kwamen we rond 3 uur weer thuis. We hebben allebei een super fijne tijd gehad in Schotland. En hoewel we blij zijn dat we weer thuis zijn, missen we Schotland toch ook altijd wel weer! Het is echt een beetje ons tweede thuis. Ik hoop dat we snel weer heen kunnen gaan, en dat zal misschien wel weer rond kerst zijn? Dan is het altijd heel gezellig daar! Ik kijk er iniedergeval weer naar uit om er heen te gaan! I love Scotland!